Spiselige planter - skovmærke
Indhold:
Forløb med spiselige planter i børnehaven - et eksemplarisk forløb med skovmærke / bukar
..et par teskefulde tørret skovmærke i bollerne!
Mål:
Kortsigtede mål:
-at få kendskab til ( blive fortroelige med) konkrete forårsplanter og deres anvendelses muligheder, for her igennem at øge børnenes omverdens forståelse
- at opleve at indsamle, bearbejde, tilberede og spise planter fra naturen, her under få muligheder for mangeartede sanseindtryk og første håndsoplevelser.
Langsigtede mål:
- at udvikle etik og medansvar for naturen gennem mangeartede naturoplevelser
(Undervisnings materiale om læreplaner og natur & naturfænomener, side 72)
Tegn:
- at børnene kan genkende de konkrete planter
- at børnene udviser interesse for andre forårsplanter: Prøver om de lugter, stiller spørgsmål i forhold til deres anvendelse og fortællinger - digter måske selv små historier, lader planterne indgå i deres lege mv.
Arbejdsformer / læringsrum:
Skovtur med indsamling af planter - førskolegruppen kan evt. selvstændigt indsamleskovmærke med hjælp fra laminerede planter ( se foto nedenfor). Fokus er på børnenes egen aktivitet og sanselige erfaringer. Se Børn, dyr og natur side 76ff - om udvikling i børns erkendelse **
Bearbejdnings muligheder ( sanseligt, sprogligt/begrebsmæssigt mm.):
- at synge "Hvor skoven dog er frisk og stor..." (H. C. Andersen 1850)
- at fremstilling kranse og duft poser "Bønderne her i landet gør krans af bukar, hvilket de hænger i stuen på bjælken og giver god lugt fra sig og bortdriver ond stank. (1648)" Folk & flora bd. 2 s. 164*
- at fortælle om, hvordan fattige folk i gamle dage drog i skoven om natten og plukkede skovmærke for at flette dem til kranse, som de kunne sælge på markedet i byen den næste dag (og andre kulturhistoriske vinkler - se Folk & flora ibid)
- fastholdelse af processen via billeddokumentation - måske fremstille et lille opskriftshæfte, et vendespil eller andet billedmateriale, som børnene kan kigge i.
- finde de tørrede blomster frem i december og bage juleboller, der dufter af skovmærke, forår og "ka' I huske da..."
Lamineret Skovmærke Til tørring...... Tørrede planter
Evaluering:
- pædagogerner evaluere forløbet ud fra de beskrevne mål - og med støtte fra tegnene
Personalets forudsætninger:
Pædagogen må:
- skabe rammer med mulighed for optagethed og eksperimentering - her med planterne
- sørge for at aktiviteten tager sit udgangspunkt i barnets formåen - og er opmærksom på, hvad barnet kan klare alene og hvad det kan klare med en smule støtte (scaffolding) (Se også NUZO - Den Nærmeste UdviklingsZOne - Vygotsky ***)
- have viden om forskellige forårsplanter, deres anvendselsesmuligheder samt kulturhistoriske vinkler
- arbejde bevidst udfra ovenfor beskrevne mål, holde fokus på de beskrevne tegn for her igennem at kunne evaluere / koorigere forløbet (didaktisk kompetance se Natur og miljø i pædagogsik arbejde s. 132ff****)
Rammefaktorer:
Skovmærke er almindelige i muldrige løvskove, den vokser i skyggen og blomstrer i maj - juni.
* Folk & flora. Dansk Etnobotanik; Brøndegaard; V.J.; Forlager Rosenkilde & Bagger; Viborg 1987
** Børn, dyr og natur; Madsen, Bent Leicht; Forlaget Børn & Unge; København 1988.
*** Læreprocesser i 90'erne - Ansvar for egen læring; Konferencerapport; Statens Erhvervpædagogiske Læreruddannelse; Kongsvang Bogtrykkeri A/S; København 1995
**** Natur og miljø i pædagogsik arbejde; Edlev, Lasse T.; Forlaget Munksgaard; København 2004
God pinse!
Ida
PS: " Sine steder i Jylland gik unge piger 2. pinsedag i skoven for at flette 'brudekranse' af skovmærke [.....] hun greb sin krans og kronede den karl hun valgte til sin pinsebrudgom." (Folk & Flora * side 166)
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home