Naturfag

En undervisningsblog University College Syd

21.4.06

Småkravl - duft fælder


"Plys' første idé var, at de skulle grave en meget dyb grav, når så Elefantdyret kom gående, så ville den falde ned i graven og -
"Hvorfor?" spurgte Grislingen.
"Hvorfor hvad for noget?" spurgte Plys.
"Hvorfor skulle den falde deri?" "
[Peter Plys bogen; A. A. Milne; Gyldendal 1967 - side 52]





Måske har du allerede prøvet at sætte fælder op på din biotop.....? Jeg plejer at bruge plastbægere, så kan jeg lave små huller i bunden- således at evt. regnvand kan komme ud - der er ikke meget sjov ved druknede småkravl. Lidt blade eller mos giver skjulemuligheder i glasset - men det er alligevel en meget god ide at checke glasset dagligt - ellers finder du kun en type af dyr, nemlig rovdyr....
Du kan også lave et lille tag henover fælden (hævet fra bægerets kant med et par sten), så undgår du både regnvand og for megen varme (udtørring) i din fælde.

".... Plys sagde hele tiden til sig selv: "Blot jeg kunne finde på en måde," for han var sikker på, at Elefantdyr kunne fanges, når blot man vidste, hvordan man skulle bære sig ad.
"Sæt nu," sagde Grislingen, "at du gerne ville fange mig, hvordan ville du så bære dig ad?"
"Jo, nu skal du høre: Jeg ville lave en fælde, og så ville jeg sætte en krukke honning i fælden, og så ville du lugte honningen, og så ville du gå i fælden ---" "
[Peter Plys bogen; A. A. Milne; Gyldendal 1967 - side 54]



Hvis du har brugere med til at grave fælder ned, lad dem komme med ideer til en småkravls menu - vi puttede agurk, spegepølse, råt (lamme-)kød, ananas og rå kartoffel i vore fælder.