Naturfag

En undervisningsblog University College Syd

8.5.06

Kranier & knogler 2

+-

Jeg havde en gang et hold studerende der kogte hovedet fra en ko.....

Kranier er spændende at indsamle og kigge på - når man finder døde dyre, kan man lade naturen gå sin gang / lade den naturlige nedbrydning omsætte rester af væv mv. - som ved vores fugleunger

Eller hjælpe processen lidt på vej - jeg har god erfaring med at koge kranier udenfor. Det lugter - tænk bare på Krumme..... Pil eventuelle kød rester af med en pincet, kniv eller lignende. Her efter kan de sidste rester fjernes ved at lægge kraniet i en 3% opløsning af brintoverilte. Løse tænder limes fast, når kraniet er tørt.












Melorme skulle også kunne fjerne evt. rester, har jeg læst mig frem til -men det har jeg ikke nået at prøve af....

God fornøjelse - I kan jo starte med lørdagskyllingen.... :-)
Ida

1 Comments:

At tirsdag, maj 09, 2006, Blogger lis faurholt said...

Da jeg var ung og rå lagde vi "hovederne" (jeg siger ikke af hvad) i myretuer - efter en passende tid kunne vi fiske dem ud igen - rene og fine....

 

Send en kommentar

<< Home